18 July 2010

Perihal MANUSIA...

Saya ade seorg makcik..die seorg yg sangat2 baik.. makcik saya nih seorg penjual kuih-muih kecil2 lan.. *di mana dia wat kuih sume kat dapor umah dier jer.. Kuih muih yg die wat sume sedap2.. xde kedai pon..anta letak kat kedai org jer.. *buat ngan hati yg ikhlas..sbb tuh sedap..isk...terasa plak

Nak dijadikan ceriter..2 bulan lepas makcik saya nih sakit2.. punca? katenyer berpunca dari ayam goreng yg die beli kat pasar malam.. xdan nak makan abes ayam grg tuh.. dah muntah2 kuar balik.. isk....

Dkt sebulan lebih saya ngan mr.suami baru nyempat nak g nengok dier.. huh?? uol knew ape yg kitorg nampak?? makcik saya tuh dari seorg yg heppy, rajin borak, bdn agak sihat2 berisi skang dah berubah cam tengkorak idup jer.. *the best way to describe Dah murung jer..makan pon xleh nak masok..badn dah tinggal tulang jer... naseb ade tulang tuh..kalau x..tahlah...

Saya ngan mr.suami pon bawaklah makcik g berubat.. masok sampai arini sampai 8 org dah tok ubat yg kitorg jumper.. sumenyer kate benda yg sama.. ade org xsuka makcik berniaga..so diorg pon antalah (*&%$@#?...

Saya bukan aper..makcik nih bukanlah jenis mulut jahat..ader kedai besa.. berniaga untung puluh2 ringgit.. makcik saya nih cume seorg peniaga yg amat kecil2 lan.. buat kuih pon setakat sekilo 2 tepong jer.. macam tuh pon ade yg xpuas ati..huh

Saya xpaham ngan perihal manusia nih.. Saya tak tau ape yg manusia sesama manusia yg berniaga nih fikir.. xboleh ke fikir berniaga untung rugi mengikut rezeki masing2 atas dasar usaha sendiri.. kenapa perlu sifat dengki mendengki.. dengki mulut saje xpelah.. tapi yg sampai dengki2 membawa maut nih.. xfikirkah dekat keluarga seseorg yg didengki tuh?? contoh makcik saya nih bukanlah keluarga yg senang.. duit berniaga tuh untuk belanja dapur jer..wat tambah2.. kasihan kepada keluarganya terutama dirinya.. sampaikan makan pon xboleh.. Kadang2 rase nak jumpa je ngan org yg mendengki nih...nak tanye ape yg xdipuaskan hatinya itu..makcik saya sebagai contohlah...

Maksud sabda Rasulullah SAW : "Takutlah kamu semua akan sifat dengki sebab sesungguhnya dengki itu memakan segala kebaikan sebagaimana api memakan kayu bakar"

Ramai mulut berkata Melayu sesama Melayu tidak boleh berniaga bersebelahan... Saya tidak tahu kenapa?? Mengapa?? Persoalan ini selalu saya fikirkan.. ape yg mereka cari semasa berniaga..apa niat mereka semasa buka perniagaan?? Ataupon ape juga niat untuk mengaut untung mampu menghalalkan cara.. hum..

Cina, India hatta bergaduh atau bermusuh waima berdendam sekalipun.. deep down inside them still stick together.. but malay?? indah khabar dari rupa.. sya tidak faham mengapa?? why baby why?? bagitau saya mengapa.. saya sangat2lah teringin hendak tahu mengapa... sampai sekarang saya tidak dapat mencari punca kenapa.. benang n tali yg tersimpul belum lagi terurai..
*isk.. teringin sangat nak makan kuih cucur badak mak itam.. yummy..

No comments: